Scroll verder

Wat betekenen ons nieuwe logo en onze nieuwe huisstijl?

Op 11 december 2010 startten Bert en Johan met Velthuizen Keukens. Met 250 m² aan keukenshowroom boven de toenmalige Multimate begonnen zij hun avontuur, dat we bijna 11 jaar later redelijk succesvol mogen noemen. Inmiddels is de showroom namelijk zes keer zo groot en werken we met 50 collega’s aan de droomkeukens van honderden klanten. Bij de oprichting hoorde natuurlijk ook een logo: het beeldmerk bestond uit een soort kroontje dat de letters V en K uitbeeldde, en in het logo werd natuurlijk ook de naam Velthuizen Keukens verwerkt.

 

Johan en Bert vlak voor de opening van Velthuizen Keukens

 

Bert en Johan vlak voor de opening in december 2010.

 

Een paar jaar later kreeg het logo nog een iets modernere uitstraling, maar het beeldmerk en de kleuren bleven hetzelfde. En over de kleuren gesproken: de paarse kleur die in ons logo terugkomt, gebruikten we bijna nergens in onze uitingen. Op onze website en in ons magazine zag je vooral mintgroen en een zandkleur terugkomen. De kleur van het logo paste dus niet meer bij ons, en eigenlijk was het beeldmerk na al die jaren ook wel achterhaald. En dus besloten we: het wordt tijd voor iets nieuws!

 

Oud logo Velthuizen Keukens

 

De moderne versie van ons oude logo.

 

In dit blog nemen we je mee in het proces van brainstorm tot realisatie van onze nieuwe huisstijl. Wil je meteen naar het stuk waarin wij vertellen wat het logo betekent? Klik dan hier!

Het begin van de nieuwe huisstijl

 

We worstelden dus al een tijdje met ons beeldmerk en onze huisstijl. Er moest iets veranderen, maar waar begin je? We besloten om Gijs van G2O uit te nodigen. We kenden Gijs en G2O al van een workshop die we daar gedaan hadden, dus de basis voor een goed gesprek was al gelegd. Dit gesprek vond in september 2020 plaats en leidde al tot veel nieuwe inzichten.

 

Twee maanden later mochten we bij G2O langs. In de tussentijd hadden de brand builders ons bedrijf al ‘gescand’. In deze brand scan werden onder andere onze identiteit, drijfveren, kernwaarden, doelgroep en concurrenten besproken. De uitkomsten van de brand scan waren niet per se verrassend: in feite had G2O een perfecte samenvatting van ons bedrijf gemaakt. Het geschetste beeld was heel herkenbaar en daarnaast een mooie basis voor de volgende stap!

Drie maanden later…

 

Die volgende stap was het op papier zetten van een brand strategy. Op deze strategie zou de huisstijl gebaseerd worden, dus het was belangrijk dat G2O hier goed de tijd voor nam. De belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek waren de archetypen die bij ons merk passen. Oftewel: als Velthuizen Keukens een persoon zou zijn, welk karakter zou het dan hebben? Uiteindelijk kwam G2O met twee archetypen die de basis van ons merk vormen:

 

Innocent: de wereldverbeteraar en idealist. Het motto van dit archetype is optimistisch: vrij om jezelf te zijn. Dit past heel goed bij ons: onze klanten krijgen de ruimte om zelf keuzes te maken en hun eigen hoge eisen vorm te geven, terwijl onze medewerkers veel vertrouwen krijgen en vrij worden gelaten om hun werk op hun eigen manier te doen. Twee steekwoorden die het archetype Innocent beschrijven zijn vertrouwen en eerlijkheid. Hoewel de keukenbranche niet per se bekend staat om deze steekwoorden, streven wij hier juist wél naar. Wat dat betreft leven we in een beetje in een ‘eigen wereld’.

 

Sage: de wijze. Het onschuldige archetype Innocent beschrijft dat iedereen vrij is om zichzelf te zijn, maar uiteindelijk hebben we heel veel kennis van zaken. Dit komt terug in het archetype Sage, met kenmerken als intelligentie, kennis en logisch redeneren. We beschikken over een erg leergierig team, waarvan een groot deel intern is opgeleid. Onze klanten stellen daarnaast vaak hoge eisen aan hun nieuwe keuken, wat natuurlijk compleet terecht is, en vertrouwen daarvoor in de expertise van ons bedrijf.

Archetypen Innocent en Sage

Ook zette G2O vijf kernwaarden op papier. Ten eerste zijn we authentiek, wat terugkomt in de passie en motivatie van onze medewerkers om een keuken te realiseren die écht bij de klant past. Ten tweede zijn we gastvrij; we doen er alles aan om de klant zich thuis te laten voelen. Daarnaast zijn we betrokken bij onze klanten en oprecht geïnteresseerd in wie ze zijn. Ten slotte zijn we specialistisch en realistisch: we hebben heel veel kennis van keukens en weten wat wel en niet mogelijk is. We zullen dan ook nooit iets verkopen wat in de praktijk niet haalbaar is.

The moment of truth: presentatie van de nieuwe huisstijl

 

Anderhalve maand later was het tijd voor de spannendste presentatie van het gehele proces. G2O had inmiddels de strategie vertaald naar een nieuw logo met bijpassende huisstijl. Hierin waren de archetypen Innocent en Sage verwerkt, net als onze merkwaarden. Het logo moest daarnaast onderscheidend zijn van onze concurrentie.

 

Eerlijk gezegd was de presentatie van deze nieuwe huisstijl best wel een shock. We hadden wat kleine, subtiele aanpassingen verwacht, maar uiteindelijk kwam er een totaal ander logo uit de bus rollen. Even wennen dus, maar hoe langer we naar het scherm keken, hoe duidelijker het werd: dit logo vertelt wie wij zijn! Toen daar de bijpassende kleuren bijkwamen, en we ook voorbeelden van de toepassing in communicatie-uitingen te zien kregen, was het plaatje compleet.

Onderdelen van het nieuwe logo van Velthuizen Keukens
Nieuw logo Velthuizen Keukens

In het logo zijn daarnaast onze nieuwe huisstijlkleuren zichtbaar. De donkerblauwe kleur komt daarin het meest naar voren en is ook onze primaire kleur. Deze kleur symboliseert het archetype Sage, waar je hierboven over hebt kunnen lezen. De secundaire kleur is een lichte groentint, die wat meer past bij het archetype Innocent. Deze twee kleuren zul je het meest terug zien komen in onze huisstijl. Daarnaast behoren twee tinten geel tot ons kleurenpalet.

Het uitrollen van de nieuwe huisstijl

 

Bijna zeven maanden na de presentatie van de nieuwe huisstijl is deze daadwerkelijk live. Dat klinkt misschien als een lange periode, maar dat had twee redenen. Ten eerste kwam dit heel goed uit met het openen van de deuren van de nieuwe showroom. De officiële opening van de nieuwe showroom volgt overigens in december. Ten tweede was die tijd was ook écht nodig. Zo moest er een nieuwe website ontworpen en gerealiseerd worden, waar erg veel tijd in zit. Ook moest er een nieuw magazine komen, die een totaal andere uitstraling heeft dan de vorige editie van Over de kook. Maar denk ook eens aan de gevelreclame, bestickering van de bedrijfsauto’s en -bussen, folders en visitekaartjes. Inmiddels is bijna alles helemaal in de nieuwe huisstijl, en wat zijn we blij met het resultaat!

Vraag ons gratis magazine aan!

Of maak een afspraak